ΑΣ ΜΑΘΟΥΜΕ ΟΤΙ...

♦ Η 8η Μαρτίου, που είναι η διεθνής μέρα των γυναικών, καθιερώθηκε στη Δεύτερη Διεθνή Συνδιάσκεψη των Σοσιαλιστριών Γυναικών (Κοπεγχάγη 1910) έπειτα από πρόταση της Γερμανίδας επαναστάτριας Κλάρας Τσέτκιν.

♦ Την ίδια μέρα του 1857 οι εργάτριες στα υφαντουργεία της Νέας Υόρκης κατέβηκαν σε απεργία και απαίτησαν λιγότερες ώρες δουλειάς (τότε δούλευαν 16 ώρες τη μέρα), ανθρώπινες συνθήκες εργασίας και ίσους μισθούς με τους άντρες για ίση εργασία. Λίγα χρόνια αργότερα, στην Ελλάδα, έγινε η πρώτη απεργία εργατριών, στις 13 Απριλίου 1892, στο εργοστάσιο των αδελφών Ρετσίνα στον Πειραιά, ενάντια στη μείωση της αμοιβής των εργατριών από 80 σε 65 λεπτά το τόπι υφάσματος (πηγή).

ΑΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΟΥΜΕ…

♦ Την ιστορία των φωτογραφιών που ακολουθούν (πηγή).

sexismos 1

 

sexismos 3sexismos 2

 

 

ΗΞΕΡΕΣ ΟΤΙ...

♦ Μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα και τις αρχές του 20ού δεν επιτρεπόταν να ψηφίζουν οι γυναίκες στις περισσότερες χώρες της Δύσης και όχι μόνο;

♦ Ή ότι οι εργατικές κινητοποιήσεις και οι απεργίες των χρόνων εκείνων ήταν εκείνες που έδωσαν ώθηση στη συγκρότηση του γυναικείου κινήματος και τη διεύρυνση του φάσματος των δικαιωμάτων που διεκδίκησε;

ΑΣ ΑΝΑΤΡΕΞΟΥΜΕ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ…

♦ Οι σουφραζέτες ήταν ένα κίνημα γυναικών των αρχών του 20ού αιώνα που μεταξύ άλλων διεκδικούσε το δικαίωμα ψήφου για τις γυναίκες. Πολλές αγωνίστριες διώχθηκαν ενώ άλλες φυλακίστηκαν.

♦ Οι αγώνες τους όμως κατάφεραν πολύ σημαντικά βήματα στην υπόθεση της ισότητας ανδρών και γυναικών και αποτέλεσαν την πρώτη μαζική εμφάνιση του γυναικείου ή αλλιώς φεμινιστικού κινήματος στον σύγχρονο κόσμο.

σουφραζ

♦ Μία από τις επίσημες βασικές δικαιολογίες για την απαγόρευση της ψήφου στις γυναίκες ήταν ότι η γυναικεία φύση είναι υπερβολικά συναισθηματική και ασταθής και αποτρέπει την ορθολογική σκέψη, που ήταν απαραίτητη στην πολιτική.

♦ Πώς θα σχολιάζατε αυτή την αντίληψη;

♦ Πιστεύετε ότι επικρατεί ακόμα και σήμερα ή ότι έχει ξεπεραστεί; Θα μπορούσατε να δώσετε παραδείγματα από τη σύγχρονη καθημερινή ζωή;

ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ…

♦ Μία από τις πρώτες φεμινίστριες με έντονη κοινωνική δράση και πλούσιο συγγραφικό έργο ήταν η Καλλιρρόη Παρρέν (1861-1940), εκδότρια του εντύπου Εφημερίς των Κυριών. Έπαιξε μάλιστα σπουδαίο ρόλο στην καθιέρωση της ψήφου των γυναικών, η οποία ωστόσο καθιερώθηκε μετά τον θάνατό της. Για περισσότερες πληροφορίες μπορούμε να ανατρέξουμε εδώ και εδώ

ΑΣ ΕΡΕΥΝΗΣΟΥΜΕ…

♦ Τη δεκαετία του 1960 το γυναικείο κίνημα γνώρισε εκ νέου άνθιση, με πολλές και μαζικές κινητοποιήσεις για τη χειραφέτηση των γυναικών, την αναγνώριση των δικαιωμάτων τους στη δουλειά και στο σπίτι, το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης του σώματος. Στο κάδρο των αγώνων μπήκαν τα αιτήματα και των έγχρωμων γυναικών ενάντια στις έμφυλες και τις φυλετικές διακρίσεις που υφίσταντο ταυτόχρονα, ενώ άρχισαν να γίνονται με συστηματικό τρόπο και θεωρητικές επεξεργασίες των ζητημάτων του φύλου και της σεξουαλικότητας. Η περίοδος εκείνη είναι γνωστή ως «δεύτερο κύμα του φεμινισμού».

♦ Σημαντικό ρόλο στη θεωρητικές αναζητήσεις του δεύτερου κύματος του φεμινισμού έπαιξε το βιβλίο της Σιμόν ντε Μπουβουάρ Το δεύτερο φύλο. Μπορείς να βρεις περισσότερες πληροφορίες;

♦ Τους προβληματισμούς αυτούς βάθυνε και επεξέτεινε το λεγόμενο τρίτο κύμα του φεμινισμού, με καθοριστική σε αυτό τη συμβολή της Τζούντιθ Μπλάτλερ. Το τρίτο φεμινιστικό κύμα έβαλε στο επίκεντρο των αναζητήσεών του τα ζητήματα του φύλου και της σεξουαλικότητας, αμφισβήτησε την ύπαρξη του βιολογικού φύλου και εισήγαγε την έννοια του κοινωνικού φύλου προτείνοντας ότι η έμφυλη ταυτότητα είναι αποτέλεσμα πολιτισμικών και όχι «φυσικών» πρακτικών. Παράλληλα, καταπιάστηκε με τα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας.

 

ΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΟΥΜΕ…

 Τη διαφορά κοινωνικού και βιολογικού φύλου κάνοντας τις σχετικές δραστηριότητες (βλ. εδώ, εδώ και εδώ)