Η δημοκρατική οργάνωση της Πολιτείας προϋποθέτει ότι όλοι συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων. Σε γενικές γραμμές, στην αρχαία δημοκρατία αυτό γινόταν με άμεσες διαδικασίες, ενώ στη νεότερη αυτό γίνεται με το δικαίωμα ψήφισης αντιπροσώπων, ένα δικαίωμα που σήμερα, στη σύγχρονη δημοκρατία έχει διευρυνθεί πολύ.

Όλοι

AsterixΌλοι; Σίγουρα όχι! Οι περισσότεροι ίσως; Αρκετοί; Πόσοι τέλος πάντων;

Πάντοτε υπάρχουν κριτήρια για το ποιοι θα συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων, πότε, κάθε πότε και με ποιο τρόπο. Στην Ελλάδα[1], για παράδειγμα, πρέπει να είναι κανείς πολίτης της χώρας, να έχει δηλαδή ελληνική ιθαγένεια, και να έχει συμπληρώσει το 18ο έτος ηλικίας. Πρέπει επίσης να μην έχει διαπράξει κάποιο έγκλημα που θα του έχει στερήσει τα πολιτικά του δικαιώματα και να μην πάσχει από πνευματική ή σωματική αναπηρία τέτοιου βαθμού ώστε δικαστικά να του έχει απαγορευτεί το δικαίωμα ψήφου (άρθρο 51 §3[2]). Τα ίδια κριτήρια ισχύουν σε πολλές σύγχρονες δημοκρατίες.

[1] http://goo.gl/4i3SbR
[2]http://goo.gl/61IqNX

 

Αρχαία Δημοκρατία

Στον κόσμο της αρχαιότητας αναπpnyx ©David Gill, 2001τύχθηκε ο θεσμός της δημοκρατίας και της δημοκρατικής διακυβέρνησης της Πολιτείας. Τα θεμέλια της δημοκρατικής διακυβέρνησης της πολιτείας μπήκαν στην πόλη-κράτος της Αθήνας, γύρω στον 6ο αιώνα π.Χ., όταν ο Σόλωνας κλήθηκε να αναδιαμορφώσει τον τρόπο της πολιτικής και κοινωνικής οργάνωσης και να αντιμετωπίσει κάποια σοβαρά πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα. Η πιο διάσημη αρχαία δημοκρατία είναι η Αθηναϊκή Δημοκρατία του Περικλή, η Δημοκρατία, δηλαδή, του 5ου αιώνα π.Χ., γνωστού και ως χρυσού αιώνα.

 

 

Στη φωτογραφία βλέπουμε τον λόφο της Πνύκας, «τον χώρο συγκέντρωσης της αθηναϊκής Εκκλησίας του Δήμου. […] εδώ ακούστηκε ο Θεμιστοκλής να παροτρύνει τους Αθηναίους να χτίσουν γρήγορα τα τείχη. Εδώ εισηγήθηκε ο Περικλής την ανέγερση του Παρθενώνα με συμμαχικά χρήματα. […] Η μορφή της Πνύκας που έχει σωθεί σήμερα ανήκει στην εποχή του Λυκούργου και χρονολογείται στα χρόνια 330-326 π.Χ. […] Μετά τα κλασικά χρόνια, οι Αθηναίοι αντί να στέκονται στην Πνύκα προτιμούσαν να κάθονται στα εδώλια του Διονυσιακού θεάτρου, όπου είχε μεταφερθεί η έδρα της Εκκλησίας του Δήμου».
Ιωάννα Φωκά και Πάνος Βαλαβάνης, Περίπατοι στην Αθήνα και την Αττική, εκδ. Κέδρος,  Αθήνα 1994, σσ. 60-61.

Στην κλασική κατάταξη των πολιτευμάτων του Αριστοτέλη, ο όρος «δημοκρατία» συνδεόταν ώς έναν βαθμό με την αρνητική δυνατότητα της οχλοκρατίας, καθώς και με τον κίνδυνο οι μάζες να πέσουν θύμα των ορέξεων κάποιου δημαγωγού.

«Τα πολιτικά ιδεώδη της [αθηναϊκής δημοκρατίας] – ισότητα των πολιτών, ελευθερία, σεβασμός του νόμου και της δικαιοσύνης – διαμόρφωσαν την πολιτική σκέψη στη Δύση διαμέσου των αιώνων, παρόλο που ορισμένες κεντρικές ιδέες, όπως η νεότερη φιλελεύθερη αντίληψη ότι τα ανθρώπινα όντα είναι “άτομα” με “δικαιώματα”, ασφαλώς δεν ανάγονται άμεσα στην αρχαία Αθήνα».

Ντέιβιντ Χελντ, Μοντέλα δημοκρατίας, μτφρ. Μαριάννα Τζιαντζή, εκδ. Στάχυ, Αθήνα 1995, σ. 27.

Άμεσες Διαδικασίες/Άμεση Δημοκρατία

Οι άμεσες δημοκρατικές διαδικασίες θέλουν όλα τα μέλη μιας κοινότητας να συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων μέσω συνελεύσεων και συζητήσεων ή ψηφοφορίας, κατά τις οποίες απαιτείται η φυσική παρουσία των μελών, ο διάλογος, η ανάπτυξη επιχειρημάτων και γενικά, η ενεργός συμμετοχή τους.

Λέγεται συχνά πως άμεσες δημοκρατικές διαδικασίες δεν είναι εφικτό να εφαρμοστούν στα σύγχρονα κράτη, αφού απαιτείται μικρός αριθμός συμμετεχόντων για να γίνει μία συνέλευση/συζήτηση τέτοιου τύπου.

  • Σε αυτή την άποψη, κάποιοι απαντούν με το ισχυρό παράδειγμα της Δημοκρατίας της Ελβετίας, που για τη διακυβέρνησή της χρησιμοποιεί και αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες. Επίσης, σε ορισμένες πολιτείες των Ηνωμένων Πολιτειών εφαρμόζονται αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες σχετικές με την πολιτική διακυβέρνηση.

«Μένει το υπαρκτό ζήτημα της άμεσης δημοκρατίας στην κλίμακα των νεωτερικών κοινωνιών, των εθνών, των ηπείρων ίσως, ή ακόμη και ολόκληρης της ανθρωπότητας. Δεν έχω απάντηση για τις θεσμικές μορφές που θα μπορούσε να πάρει. Το μόνο που λέω είναι ότι, στις δημιουργίες των μεγάλων πολιτικών και κοινωνικών κινημάτων των νεότερων χρόνων, βρίσκει κανείς σπέρματα μορφών καθεστώτων που επιτρέπουν κάποια άμεση δημοκρατία. Για παράδειγμα, η μορφή της Κομμούνας του Παρισιού ή των σοβιέτ –των πραγματικών σοβιέτ, προτού τα χαλιναγωγήσουν οι μπολσεβίκοι– ή των εργατικών συμβουλίων. Με μία εξουσία, πράγματι, τη μεγαλύτερη δυνατή εξουσία, αυτή των γενικών συνελεύσεων, δηλαδή την άμεση δημοκρατία, για τις ύστατες αποφάσεις και, δευτερευόντως, όπως θα λέγαμε σήμερα, με μία εξουσία αντιπροσώπων, αντιπροσώπων όμως προφανώς εκλεγμένων και ανά πάσα στιγμή ανακλητών, που να μην μπορούν, επομένως, να στερήσουν από τη συλλογικότητα την εξουσία της. Ως προς αυτό, όμως, για μια ακόμη φορά νομίζω ότι, αν πρέπει να υπάρχει δημοκρατία, αυτή δεν μπορεί παρά να είναι μόνο άμεση και δεν θα μπορέσει να προκύψει παρά μόνο μέσα από ένα τεράστιο λαϊκό κίνημα που να αφορά τη μεγάλη πλειοψηφία της κοινωνίας. […] Αν η κοινωνία δεν μπορεί να βρει μορφές άσκησης της εξουσίας που να είναι πραγματικά δημοκρατικές, είτε να είναι αυτές που σκιαγράφησα είτε άλλες, ίσως πιο αποτελεσματικές, τότε δεν θα μείνει να κάνουμε κάτι, θα υπάρξει και πάλι ένα αντιπροσωπευτικό καθεστώς, αυτό που ο Μαρξ αποκάλεσε υποτροπή σ’ όλον αυτόν τον “πρότερο κυκεώνα”, την απαλλοτρίωση, δηλαδή, της εξουσίας από τους αντιπροσώπους, τους κατέχοντες, τους ανθρώπους σήμερα των ΜΜΕ κ.λπ.»

Κορνήλιος Καστοριάδης, Δημοκρατία και σχετικισμός, μτφρ. Χρ. Γεμελιάρης, εκδ. Στάσει Εκπίπτοντες, Αθήνα 2015, σσ. 92-93.

  • Άλλοι απαντούν με το επιχείρημα της ανάπτυξης και της διεύρυνσης της τεχνολογίας, η οποία μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη αμεσοδημοκρατικών διαδικασιών.
  • Άλλοι, πάλι, απαντούν με την ανάγκη ανάπτυξης αυτού του συστήματος άμεσης συμμετοχής σε τοπικό τουλάχιστον επίπεδο ή σε επίπεδο οργάνωσης των πολιτών μιας γειτονιάς.

 

Νεότερη Δημοκρατία

Η ιστορία της σύγχρονης δημοκρατίας ξεκινά στις ιταλικές πόλεις του 15ου αιώνα. Η σύγχρονη δημοκρατία, όμως, αποκτά τη μορφή της και αναπτύσσεται μόνο μετά τις δύο μεγάλες επαναστάσεις της νεωτερικότητας: την Αμερικανική Επανάσταση του 1776 και τη Γαλλική Επανάσταση του 1789. Η δημοκρατία, στο εξής, αποκτά νέα χαρακτηριστικά και αποκτά ένα νέο όνομα στις άλλες γλώσσες: Republic, République, Republik, Repubblica, ώστε να διαχωρίζεται η δημοκρατία ως ιδανικό από τη δημοκρατία ως μορφή πολιτειακής οργάνωσης.

Η σύγχρονη δημοκρατία ήταν αρχικά συνυφασμένη με τον χώρο και την κυριαρχία των ανεξάρτητων εθνών-κρατών της νεότερης εποχής. Έτσι, η λαϊκή κυριαρχία, η εξουσία που προέρχεται από τον λαό και για τον λαό, έμοιαζε πιο ξεκάθαρη έννοια από ό,τι στις μέρες μας, που πολλές από τις παραδοσιακές λειτουργίες της πολιτείας ξεπερνούν πλέον τα εθνικά σύνορα και υπερβαίνουν τις εγχώριες αποφάσεις της λαϊκής και πολιτικής βούλησης.

«Αναλογιστείτε, παραδείγματος χάριν, τη λειτουργία των υπερεθνικών οικονομικών θεσμών, όπως η Παγκόσμια Τράπεζα, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου. Σε μεγάλο βαθμό, οι συνθήκες εξάρτησης που απαιτούν αυτοί οι θεσμοί αφαιρούν από τα χέρια των εθνών κρατών τις αποφάσεις για την οικονομική και την κοινωνική πολιτική. Στην εξουσία αυτών των θεσμών υπόκεινται τόσο τα υποτελή όσο και τα ηγεμονεύονται έθνη κράτη, εμφανέστερα βέβαια τα πρώτα. Είναι σαφές ότι αυτοί οι υπερεθνικοί οικονομικοί θεσμοί δεν αντιπροσωπεύουν και δεν μπορούν να αντιπροσωπεύουν τον λαό, παρά μόνο με την πλέον απόμακρη και αφηρημένη έννοια – με την έννοια, παραδείγματος χάριν, ότι ορισμένα έθνη κράτη, τα οποία κατά κάποιον τρόπο αντιπροσωπεύουν τον λαό τους, διορίζουν τους αντιπροσώπους τους στους θεσμούς».

Michael Hardt & Antonio Negri, «Παγκοσμιοποίηση και Δημοκρατία», στο Συλλογικό, Η απραγματοποίητη Δημοκρατία, μτφρ. Ελεάνα Πανάγου, εκδ. future, Αθήνα 2010, σσ. 108-109.

Η λατινική λέξη Republica σημαίνει τις «υποθέσεις του Δήμου», τα «δημόσια πράγματα», οτιδήποτε δηλαδή αφορά τους πολίτες. Στα ελληνικά δεν έχει βρεθεί ακόμη ένας καλός τρόπος που να αποτυπώνει τη διάκριση μεταξύ Democracy και Republic. Κάποιοι προτείνουν τη χρήση κεφαλαίου Δ όταν πρόκειται για τρόπο πολιτειακής οργάνωσης και μικρό δ όταν πρόκειται για τη δημοκρατία ως αξία, ιδανικό ή στον καθημερινό τρόπο χρήσης της.

  • Η λέξη «ρεπουμπλικάνος» αναφέρεται στη συντηρητική πολιτική παράταξη των ΗΠΑ, που βρίσκεται απέναντι στους «δημοκρατικούς».
  • Ρεπούμπλικα στα ελληνικά είναι ένα είδος καπέλου. «Τα καπέλα που είναι γνωστά στην Ελληνική με τα ονόματα ρεπούμπλικα και τραγιάσκα είναι δάνεια της Ελληνικής με παράλληλη εξέλιξη. Η τραγιάσκα είναι η ρουμανική λέξη traiasca που δεν είχε καμία σχέση με το γνωστό είδος καπέλου αλλά σήμαινε “ζήτω”! Από τη φράση “traiasca Grecia” που φώναξαν ενθουσιώδεις Ρουμάνοι εκδρομείς επισκεπτόμενοι την Ελλάδα, φράση επευφημίας που σήμαινε “ζήτω η Ελλάδα” και που συνοδευόταν από το πέταγμα στον αέρα των καπέλων που φορούσαν πήρε η λέξη στα Ελληνικά τη σημασία “καπέλο”, για την ακρίβεια “μάλλινο λαϊκό καπέλο με γείσο”. Ανάλογη εξέλιξη φαίνεται ότι είχε και η λέξη ρεπούμπλικα. Και η λέξη αυτή δήλωσε ένα είδος καπέλου (μαλακό ημίψηλο καπέλο από καστόρι ή πανί), ίσως πάλι από τις αντιμοναρχικές ζητωκραυγές πολιτών υπέρ της δημοκρατίας, που δήλωνε η ιταλική λέξη repubblica».
    http://goo.gl/MPEVRA

Σύγχρονη Δημοκρατία

Η σύγχρονη αστική κοινοβουλευτική δημοκρατία υπακούει στον κανόνα της πλειοψηφίας, εγκαθιδρύει το Σύνταγμα, εφαρμόζει γενικές εκλογές και υποστηρίζει τις αρχές της ελευθερίας και της ισονομίας, ενώ επίσης προστατεύει και ενισχύει τα δικαιώματα και τις ελευθερίες του ατόμου.

Αντιπροσωπευτική Δημοκρατία

Το αντιπροσωπευτικό δημοκρατικό σύστημα ορίζει ότι οι πολίτες, με εκλογές, ορίζουν τους αντιπροσώπους που θέλουν να τους εκπροσωπούν στις πολιτικές (νομοθετικές ή και εκτελεστικές) διαδικασίες. Οι αντιπρόσωποι, με τη σειρά τους, πρέπει να υπηρετούν τα συμφέροντα των πολιτών και να προσφέρουν στους πολίτες την ασφάλεια και τη σταθερότητα μιας υπεύθυνης ηγεσίας που θα τους επιτρέπει να επικεντρωθούν στην καθημερινότητά τους και να επιδιώξουν τους στόχους τους.

Λέγεται συχνά πως η αντιπροσωπευτική δημοκρατία δεν είναι πραγματική δημοκρατία, αφού οι πολιτικοί καταχρώνται τα δικαιώματά τους και καταλήγουν να εξυπηρετούν τα συμφέροντα λίγων και εκλεκτών ή ακόμα και τα προσωπικά τους συμφέροντα.