Ας ακούσουμε...

♦ Τον θρήνο ενός Σύρου πρόσφυγα που κατάφερε να φτάσει στην Ελλάδα διά θαλάσσης.

♦ Γιατί θρηνεί; Σε ποιον απευθύνεται το τραγούδι του και τι ζητά;

 

ΑΣ ΣΚΕΦΤΟΥΜΕ…

♦ Από τα αρχαία χρόνια μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα η ξενιτιά και η μετανάστευση ήταν αναπόσπαστα στοιχεία της ελληνικής κοινωνίας. Όπως γνωρίζουμε και από τα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, αυτό το κομμάτι της ζωής των ανθρώπων, ο ξεριζωμός, θεματοποιήθηκε συχνά στην τέχνη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα δημοτικά τραγούδια για την ξενιτιά αλλά και τα μοιρολόγια.

♦ Το τραγούδι με τίτλο «Καράβι, καραβάκι» είναι ένα παραδοσιακό δημοτικό τραγούδι της ξενιτιάς, που μπορείτε να το ακούσετε διασκευασμένο από τους Χαΐνηδες.

♦ Σε ποιον απευθύνεται και τι ζητά το τραγούδι;

♦ Ποιες ομοιότητες παρουσιάζει με τον θρήνο του πρόσφυγα;

♦ Ποιον ρόλο παίζει η θάλασσα στον θρήνο του πρόσφυγα και ποιον στο δημοτικό τραγούδι;

 

ΑΣ ΑΚΟΥΣΟΥΜΕ…

♦ Το τραγούδι του Σπύρου Γραμμένου με τίτλο «Τι με κοιτάς;».

♦ Το τραγούδι που συνέθεσαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του 2ου Δημοτικού Σχολείου Κρόκου Κοζάνης με τίτλο «Πρόσφυγας».

ΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΜΕ...

Ένα καλλιτεχνικό έργο (ένα τραγούδι, μια ζωγραφιά, ένα κολάζ ή ένα βίντεο) με θέμα την προσφυγιά και τη μετανάστευση, για να παρουσιαστεί στις άλλες τάξεις του σχολείου.

 

ΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΟΥΜΕ ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ…

♦ Στη φωτογραφία που ακολουθεί βλέπουμε την ακροστιχίδα που έφτιαξε ο Δημήτρης Χριστάρας, μαθητής της 5ης τάξης του 13ου Δημοτικού Σχολείου Νέας Σμύρνης.

Προσπαθείς να ξεφύγεις γιατί υποφέρεις

Ρόδα που γυρίζει είναι η ζωή σου

Οπως και όλοι οι άλλοι, ειρήνη ήθελες να φέρεις

Σωστά έκανες, ήταν η μόνη επιλογή σου

Φυλάξου, για να μη σε χτυπήσουν οι σφαίρες

Υπομονή, θα ’ρθουν καλύτερες μέρες

Για να πας αλλού, έπαιξες τη ζωή σου κορόνα-γράμματα

Από την αγωνία σου κάθε μέρα ξυπνάς χαράματα

Σε δικαίωσε ο θεός, σε βοηθάει με θαύματα

 

Πρόσφυγας_ακροστιχίδα

 

 

♦ Εσένα τι σου έρχεται στο μυαλό όταν ακούς τη λέξη «πρόσφυγας»;

♦ Πώς νιώθεις βλέποντας τις εικόνες χιλιάδες συνανθρώπων μας να προσπαθούν να επιβιώσουν κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες, αλλά και να μετακινηθούν μετ’ εμποδίων προς κάποια χώρα της Ευρώπης, όπου θα μπορούσαν να αναζητήσουν μια καλύτερη τύχη;

 

ΑΣ ΑΚΟΥΣΟΥΜΕ…

♦ Το τραγούδι «Ο χαμαιλέων», που είναι ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη, μελοποιημένο από συγκρότημα Μωρά στη φωτιά στον δίσκο Θεατρίνοι.

ΑΣ ΣΥΖΗΤΗΣΟΥΜΕ…

 

 

Νουσμπάουμ_Πρόσφυγας

♦ Ποια σκέψη ή ποιο συναίσθημα σου έρχεται πρώτο όταν βλέπεις αυτόν τον πίνακα χωρίς να γνωρίζεις την ιστορία του;

♦ Στη φωτογραφία βλέπουμε τον πίνακα του Φέλιξ Νουσμπάουμ Ο πρόσφυγας (Βρυξέλλες 1939). Ο ζωγράφος, κυνηγημένος από τους ναζί, προσπάθησε να βρει καταφύγιο σε διάφορες χώρες της Ευρώπης. Έπειτα από χρόνια περιπλανήσεων συνελήφθη και αιχμαλωτίστηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Άουσβιτς-Μπίρκεναου, όπου και εκτελέστηκε μαζί με τη σύντροφό του (πηγή: Yad Vashem, The World Holocaust Remembrance Center).

♦ Στον πίνακα κυριαρχεί μια μεγάλη υδρόγειος σφαίρα. Γιατί πιστεύεις ότι μια μεγάλη σκιά καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της;

♦ Γιατί ο ζωγράφος επέλεξε να αποτυπώσει την υδρόγειο και τον πρόσφυγα μέσα σε ένα δωμάτιο; Τι συμβολίζει αυτός ο εγκλεισμός;

♦ Γιατί τα δέντρα έξω από το δωμάτιο είναι ξερά;

♦ Πιστεύεις ότι αυτός ο πίνακας είναι επίκαιρος σήμερα; Γιατί;

♦ Πολλοί λένε ότι οι σημερινοί Εβραίοι είναι οι μετανάστες, με την έννοια ότι και αυτοί υφίστανται τις ίδιες διακρίσεις, προκαταλήψεις, διωγμούς και περιθωριοποίηση. Ποια είναι η άποψή σου;

Ας συνδυάσουμε...

… ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ…

Το απόσπασμα που ακολουθεί προέρχεται από το ποίημα του Ναζίμ Χικμέτ με τίτλο «Μικρόκοσμος». Ο Ναζίμ Χικμέτ ήταν Τούρκος ποιητής και θεατρικός συγγραφέας, γεννημένος στην τουρκοκρατούμενη Θεσσαλονίκη το 1902. Διώχτηκε από το τουρκικό κράτος και φυλακίστηκε για πολλά χρόνια επειδή ο ίδιος υπήρξε στρατευμένος κομμουνιστής. Πέθανε το 1963 αυτοεξόριστος στη Μόσχα. Το ποίημά του, που εκδόθηκε το 1934, είναι αφιερωμένο στον Ινδό επαναστάτη Μπενερτζή, που αγωνίστηκε εναντίον της βρετανικής αποικιοκρατίας. Απόσπασμα του «Μικρόκοσμου» μεταφράστηκε στα ελληνικά από τον ποιητή Γιάννη Ρίτσο και μελοποιήθηκε από τον συνθέτη Θάνο Μικρούτσικο. Μπορείτε να το ακούσετε σε τρεις εκτελέσεις: από τη Μαρία Δημητριάδη, από τα Υπόγεια Ρεύματα και από την KollektivA.

Και να, τι θέλω τώρα να σας πω

Μες στις Ινδίες, μέσα στην πόλη της Καλκούτας,

φράξαν το δρόμο σ’ έναν άνθρωπο.

Αλυσοδέσαν έναν άνθρωπο κει που εβάδιζε.

Να το λοιπόν γιατί δεν καταδέχουμαι

να υψώσω το κεφάλι στ’ αστροφώτιστα διαστήματα.

Θα πείτε, τ’ άστρα είναι μακριά

κι η γη μας τόση δα μικρή.

Ε, το λοιπόν, ό,τι και να είναι τ’ άστρα,

εγώ τη γλώσσα μου τους βγάζω.

Για μένα, το λοιπόν, το πιο εκπληκτικό,

πιο επιβλητικό, πιο μυστηριακό και πιο μεγάλο,

είναι ένας άνθρωπος που τον μποδίζουν να βαδίζει,

είναι ένας άνθρωπος που τον αλυσοδένουνε.

 

… ΜΕ ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Η πιο κάτω εικόνα τραβήχτηκε το 2016 από τον φωτογράφο Γιάννη Μπεχράκη, ο οποίος την ίδια χρονιά τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ για τις φωτογραφίες του με θέμα τους πρόσφυγες και τον αγώνα τους για μια καλύτερη ζωή. Η συγκεκριμένη φωτογραφία απεικονίζει πρόσφυγες στην Ειδομένη που περιμένουν να περάσουν τα σύνορα προς την Ευρώπη μπροστά από έναν φράχτη που τους το απαγορεύει (πηγή: Reuters / Yiannis Behrakis).

Μπεχράκης_2016

 

 

♦ Θα μπορούσες εσύ από τη μεριά σου να μιλήσεις, μέσα από κάποια άλλη καλλιτεχνική δράση (ζωγραφική, θέατρο, βίντεο, λογοτεχνία), για τους «ανθρώπους που τους μποδίζουν να βαδίζουν»;

♦ Γιατί νομίζεις πως ο Ναζίμ Χικμέτ θεωρεί ότι το «πιο επιβλητικό, πιο μυστηριακό και πιο μεγάλο είναι ένας άνθρωπος που τον μποδίζουν να βαδίζει»;

♦ Τι συμβολίζει το βάδισμα στο ποίημα του Χικμέτ και τι σημαίνει για τους πρόσφυγες της φωτογραφίας;

Ας ακούσουμε...

Φαθί | Λίβανος: «Στις 6 το πρωί πηγαίνω και παίρνω το τραμ για τη δουλειά. Είμαι λυπημένος. Σκέφτομαι την οικογένειά μου στο Λίβανο. Θέλω να πάω. Σκέφτομαι τη δουλειά που θα έχω και τι ώρα θα τελειώσω για να προλάβω το σχολείο. Δεν μου αρέσει να αργώ στη δουλειά γιατί το αφεντικό μού λέει: “Καλημέρα, Γιώργο!”. Κάθε πρωί βλέπω μια γυναίκα την ίδια ώρα, στις 7.10΄. Μυρίζει ωραία!»

Πηγή: Τα πίσω θρανία, «Ένας κόσμος που χωράει πολλούς κόσμους»

 

Μουσταφά | Συρία: «Στη Συρία υπάρχει μεγάλο πρόβλημα γιατί είναι δύο χιλιάδες άνθρωποι που δεν έχουν χαρτιά και διαβατήριο. Αυτοί οι άνθρωποι είναι Κούρδοι. Κι εγώ θα ήθελα να ξυπνήσω ένα πρωί και ο κόσμος να μιλάει ελεύθερα. Τότε θα είναι στη Συρία ελευθερία και δημοκρατία και όλος ο κόσμος θα ζει καλά – και οι Κούρδοι και οι Άραβες.»

Πηγή: Τα πίσω θρανία, «Ένας κόσμος που χωράει πολλούς κόσμους»

 

ΑΣ ΔΩΣΟΥΜΕ ΒΑΣΗ…

♦ Στη μικρή Μαλάκ από τη Συρία και την ιστορία της.

♦ Βλ. και την αντίστοιχη δραστηριότητα με τίτλο «Η Μαλάκ και η βάρκα».

 

ΑΣ ΔΟΥΜΕ…

Εδώ το ντοκιμαντέρ «Παιδιά ήμαστε τότε… Οι Μικρασιάτες θυμούνται».

♦ Αυτή ήταν η πιο συγκλονιστική φωτογραφία του 2015, σύμφωνα με τη UNICEF. Τι σκέφτεσαι όταν την κοιτάς;

UNICEF_2015

 

 

ΑΣ ΣΚΕΦΤΟΥΜΕ…

♦ Η ζωγραφιά που βλέπουμε πιο κάτω είναι ενός Σύρου προσφυγόπουλου.

♦ Τι απεικονίζει;

♦ Πώς πιστεύεις ότι επιδρούν στον ψυχισμό ενός παιδιού στην ηλικία σου οι διώξεις και οι φυλακίσεις;

Προσφυγόπουλο_Συρία

 

Ας δούμε...

Λάγκερλαιφ_Σουηδία_2016

Η φωτογραφία αποτυπώνει στιγμιότυπο από πορεία που διοργάνωσε μια νεοναζιστική οργάνωση στη Σουηδία το 2016 (πηγή: David Lagerlöf (@davidlagerlof), twitter.com, 3.5.2016).

 

ΑΣ ΣΚΕΦΤΟΥΜΕ…

♦ Για ποιον λόγο βρίσκεται εκεί η Αφροαμερικανή γυναίκα που υψώνει τη γροθιά της;

 

ΑΣ ΑΝΤΙΠΑΡΑΒΑΛΟΥΜΕ…

♦ Αυτό το στιγμιότυπο με το στιγμιότυπο που απεικονίζει η φωτογραφία της δραστηριότητας με τίτλο «Υψωμένες γροθιές στον αέρα» (ενότητα «Στην τάξη και στην πράξη»). Παρόλο που η φωτογραφία με τη γυναίκα τραβήχτηκε 48 χρόνια μετά τη φωτογραφία με τους αθλητές, το αίτημα που αποτυπώνεται και στις δύο παραμένει. Ποιο είναι και γιατί διατηρείται ακόμα και σήμερα στην επικαιρότητα;

 

ΑΣ ΣΥΖΗΤΗΣΟΥΜΕ…

♦ Ποιο το νόημα μιας πράξης αντίστασης που εκτός των άλλων έχει έντονο συμβολικό χαρακτήρα;

♦ Έχεις βρεθεί ποτέ σε κατάσταση στην οποία να ένιωσες ότι εσύ ή κάποιος άλλος άνθρωπος δίπλα σου στερούνταν κάποια από τα αναφαίρετα ανθρώπινα δικαιώματα ή προσβαλλόταν; Πώς αντέδρασες;

♦ Ποιο το νόημα της αντίστασης σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε από τη σύγχρονη ελληνική ιστορία; (βλ. και ενότητα Αντίσταση στον ναζισμό).

♦ Υπάρχουν δυνατότητες ή παραδείγματα ατομικής ή συλλογικής αντίστασης στο παρόν;